Waligóra i okolice, czyli ruszamy na najwyższy szczyt Gór Suchych

Na kolejny szczyt do kolekcji Korony Gór Polskich wybraliśmy Waligórę. Ta góra o wysokości 936 m n.p.m. wznosi się w Górach Suchych.

Przed schroniskiem Andrzejówka
Za początek wycieczki obieramy parking przy schronisku Andrzejówka. Schronisko PTTK Andrzejówka położone jest na przełęczy Trzech Dolin u podnóża najwyższego wzniesienia Gór Kamiennych- Waligóry. Budynek został wzniesiony w 1933 roku, a status schroniska PTTK uzyskał 20 lat później. W pobliżu schroniska znajdują się wyciągi narciarskie oraz liczne trasy przeznaczone do narciarstwa biegowego. Stąd więcej tu narciarzy niż turystów, ale nam to nie przeszkadza i ruszamy na niedaleki szczyt.
Wejście choć krótkie sprawia trochę trudności. Jest stromo, a zlodowaciały śnieg znacznie utrudnia zdobywanie góry. Po ok. 20 minutach stajemy na Waligórze (934 m n.p.m.). Widoków stąd żadnych, No ale szczyt zdobyty:)

Aby nie wracać za szybko postanawiamy jeszcze pospacerować po tym paśmie górskim. Wybieramy żółty szlak, który ma nas zaprowadzić do Zamku Radosno. Ścieżki są dobrze utrzymane, a zauważamy, że w okolicy znajdują się ponadto świetnie oznaczone trasy rowerowe, które nie kolidują ze szlakami pieszymi. Po drodze trochę się pogubiliśmy, gdyż nie zauważyliśmy, że szlak ucieka w bok i musieliśmy nadrobić trochę drogi.
Sam zamek okazał się jego pozostałością. W najwyższym punkcie góry stoi całkiem dobrze zachowana wieża zamkowa, a resztę trzeba sobie wyobrazić. Zamek ten od swoich początków (tj. XIII w.) służył przede wszystkim biskupstwu wrocławskiemu, jednakże już pod koniec XV w. zaczął popadać w ruinę. Jeszcze w XVII w. z zamku korzystali lokalni rozbójnicy, którzy organizowali sobie tutaj swoje kryjówki.

Zejście z zamku okazało się nie lada wyzwaniem. Na szlaku stworzyło się lodowisko, a my byliśmy bez raczków. Pomimo problemów udało nam się zejść do ścieżki dydaktycznej poprowadzonej do Sokołowska. My udajemy się w przeciwnym kierunku i po prawie dwóch godzinach spaceru docieramy do schroniska PTTK Andrzejówka.
Góry Suche są naprawdę bardzo ciekawe. Typowe szczyty o charakterystycznym wypukłym kształcie zapewne kryją wiele tajemnic, które na pewno będziemy odkrywać.