Wędrując po Małych Pieninach

Po przejściu całej Orlej Perci potrzebowaliśmy chwili odpoczynku, ale wiadome jest, że najlepiej odpoczywa się w górach. Ruszyliśmy w Małe Pieniny, z którymi nasze dotychczasowe doświadczenia są niewielkie.

Wysoka

Start: Jaworki
Cel: Wysoka, Wierchliczka
Odległość: 14,5 km
Liczba punktów GOT: 21
Czas wycieczki: wrzesień 2018 r.

Wąwóz Homole

Dostajemy się do wsi Jaworki, znajdującej się niedaleko Szczawnicy. Naszą wycieczkę rozpoczynamy od Wąwozu Homole. Wejście do niego znajduje się przy głównej drodze we wsi, więc trudno go nie nie znaleźć.

Wąwóz Homole ma ok. 800 metrów długości. Płynie przez niego potok Kamionka. Idziemy wzdłuż niego, raz po raz przechodząc przez mostki z prawego na lewy brzeg i na odwrót. Potok tworzy liczne malownicze kaskady przepływając przez głazy umieszczone w jego korycie. Przemierzając przez wąwóz warto spojrzeć do góry, gdyż wokół nas wznoszą się formacje skalne przyjmujące różnorodne kształty, które wznoszą się nawet na wysokość 100 metrów. Po wyjściu z wąwozu trafiamy na polanę zwaną Dubantowską Doliną. Jest to idealne miejsce jeśli chcemy odpocząć, gdyż znajdują się tutaj ławki i stoły. My nie odpoczywamy tylko zachwycamy się wspaniałą formacją skalną, zwaną Kamiennymi Księgami. Legenda głosi, że właśnie w nich są zapisane losy całej ludzkości. Szlak wiodący przez wąwóz jest łatwy i przyjemny, idealny na rodzinny spacer.

Kamienne Księgi
Dalej podążamy do góry kamienną ścieżką, którą dochodzimy do rozwidlenia dróg. Można się stąd udać do szałasu Bukowinki, górnej stacji wyciągu lub do Jemeriskowej Skały. Ostatnim wariantem jest podążanie dalej zielonym szlakiem w kierunku Wysokiej i właśnie na tą możliwość się decydujemy. Idziemy szeroką, leśną ścieżką, która w pewnym momencie wyprowadza nas na Polanę pod Wysoką, zwaną również Polaną Rówieńką. Znajduje się tutaj baza namiotowa, na której można skorzystać z gościnności namiotów bazowych lub rozłożyć swój namiot. Im wyżej się wspinamy, tym piękniejsze widoki nam towarzyszą. Beskid Sądecki, Właściwe Pieniny, czy Gorce. Wszystko wygląda wspaniale. Świetnie widoczny jest również główny cel naszej wycieczki, czyli najwyższy szczyt Pienin. Podchodząc wzdłuż hali możemy spoglądać na wypas owiec, a także oglądać pozostałości po bacówkach, budowanych tutaj w czasach PRL-u. Dalsza część naszej wędrówki przebiega przez Rezerwat Wysokie Skałki. Robi się coraz bardziej stromo. Napotykamy na swojej drodze schodki, które z jednej strony są pomocne dla turystów, a z drugiej chronią przed degradacją zbocza Wysokiej. Najpierw dochodzimy do skrzyżowania szlaku niebieskiego z zielonym, do którego po zdobyciu Wysokiej wrócimy, a następnie bezszlakowo dochodzimy na szczyt Wysokiej. Po drodze mijamy dwa punkty widokowe i wychodzimy na szczyt, który jest ogrodzony dookoła barierkami. Zza chmur wyłaniają się Tatry. Dobrze widoczne są Właściwe Pieniny z Trzema Koronami w roli głównej. Na zachodzie również otwiera się panorama na Gorce. Na Wschodzie za to oglądamy pasmo Radziejowej, Przehyby oraz w tle Jaworzyny Krynickiej. Na szczycie jemy śniadanie, przybijamy pieczątki KGP, robimy pamiątkowe zdjęcia i ruszamy w dół.
Podejście na Wysoką

Hale wypełnione owcami

Strome podejście na Wysoką

Widok ze szczytu, w Tle Tatry. Nad chmurami Łomnica i Durny Szczyt

Trzy Korony i Właściwe Pieniny z Wysokiej

Zdjęcie koło tabliczki musi być!
Schodzimy do wcześniej wspomnianego skrzyżowania ze szlakiem niebieskim. Idziemy wzdłuż granicy polsko- słowackiej okrążając tym samym Dolinę Jaworek. Po dojściu do przełęczy pod Wysokimi Skałkami szlak zaczyna się robić co raz bardziej stromy. Niebieskie znaki prowadzą nas ku Wierchliczce, a następnie na potężną przełęcz Rozdziele. Z przełęczy już żółtym szlakiem udajemy się w stronę Jaworek. Idąc po pastwisku możemy oglądać naprawdę piękną panoramę na pobliskie pasma górskie. Po drodze mijamy dwie bacówki i dochodzimy do górnej części rezerwatu Białej Wody.
Na niebieskim szlaku, w tle Wierchliczka

Wysoka

Dolina Jaworek
Schodząc z przełęczy Rozdziela

Piękny widok z żółtego szlaku w stronę Właściwych Pienin

Pierwsza skała jaką w nim ujrzeliśmy to Kociubylska Skała. Dalej idąc doliną możemy podziwiać równie ciekawe formacje skalne, takie jak Czerwona Skałka, czy Skala Sfinks. Rezerwat ten jest niezwykle urokliwy, a poza tym ma bogatą historię. Przed II wojną światową znajdowała się na tych terenach wieś zwana Białą Wodą, którą wysiedlono w ramach akcji „Wisła”. Pozostałościami są fundamenty starych domostw oraz zdziczałe drzewa owocowe.

Rezerwat Biała Woda

Wychodząc z doliny Białej Wody docieramy do Jaworek. Przechodzimy przez wieś mijając stadninę koni oraz klub muzyczny, Muzyczna Owczarnia. Po 5 h wędrówki wracamy na parking. Małe Pieniny wywarły na nas ogromne wrażenie. Z pewnością jeszcze nie raz powrócimy w te piękne górskie tereny.